lauantai 14. helmikuuta 2015

Yön olento

"He elävät öisin."

"Creatures of the night ... And what a mess they make!"

Nuo tekstinpätkät viittaavat oikeastaan minuun.

Minulla on arkisin ollut tapana mennä nukkumaan juuri ennen klo 3:ea. Herätys on tapahtunut sitten klo 9.30, ja ylös olen saanut itseni kiskaistua siitä tunnista n. puoleentoista tuntiin sisällä.

Tyypillistä on se, että minulla kestää saada unen päästä kiinni usein tunteja. Jos poliisi jostain syystä rynnäköisi kämppääni klo 5 aamulla, voisin olla hyvinkin pirteässä kunnossa, ja yöllinen yllätyskäynti menettäisi pahasti tehoaan.

Unensaamisen vaikeuteni alkoi vuoden 1996 alussa. Ensimmäiset puoli vuotta vaikeuksia oli vain arkiöisin, mutta sen jälkeen samanlaista on ollut viikonloppuisinkin.

Toisaalta olen tehnyt tämän myötä välttämättömyydestä hyveen. Kun en kuitenkaan saa nukutuksi hyvissä ajoin, yöstä on tullut minun "omaa aikaani". Kukaan eikä mikään ei minua silloin häiritse. Voin katsoa rauhassa televisiota, sähköposteilla, netteillä tai vaikka tehdä palkallisia tai palkattomia etätöitä. Tai vaikka kirjoitella blogimerkintöjä ja julkaista niitä. Useimmat blogimerkintäni olen varmaankin julkaissut yöllä puolen yön jälkeen. Ja vielä useammat vastauksistani lukijakommentteihin.

Viime aikoina tämä on mennyt pahempaan suuntaan sikäli, että minua ei yleensä kerta kaikkiaan huvita mennä nukkumaan enää välittömästi ennen klo kolmea. Olen lujasti vakuuttunut siitä, että minun pitäisi varhentaa nukkumaanmenoaikaani takaisin "normaaliin", mutta jokin pidättelee.

...
PS 29.5.2015: Tulinpa sitten julkaisseeksi myös blogimerkinnän otsikolla Unensaamisongelmasta parempiin sfääreihin.

4 kommenttia:

  1. vuosien ajan, aina monesti olen sanonut yleisradion uutistenlukijoista, vasemmistotrolleista, vihreistä, yleensäkin sinun tyyppisistä uskonnollisista kummajaisista, että miten nuo valheessa elävät ihmiset nukkuvat yönsä, tietäen että elävät valheessa ja yrittävät kummallisilla lapsellisilla argumenteilla kumota totuuden. näköjään te ette nuku öitänne kovinkaan hyvin sitten. hyvin valaisevaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olipa "älykäs" kommentti. Hyvin valaisevaa!

      Mene takaisin sinne Takku.netin kiven alle, mistä olet tänne ryöminytkin!

      Poista
  2. Jos mahdollista, yritä siirtää nukumaanmenoa vähitellen aikaisemmaksi pienin aikamuutoksin. Esim. vartti ja viikko. Tuollainen klo 24:00 nukkumaanmenoikasi olisi aika huima muutos.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niin olisi, mutta ei valitettavasti käy. *<:) Jo ihan sellaisen käytännön seikan vuoksi, että joskus hyvä telkkuohjelma loppuu vasta puolen yön jälkeen.

      Poista