tiistai 1. joulukuuta 2015

On kuin olisin keksinyt uuden kristillisen uskonsuunnan

Nyt kun on kohta joulukin.

Tämä on tietyllä tavalla pitkän henkisen kehityksen pääte-etappi. Olen huomannut ajattelevani kristinuskon Jumalasta, että Hän vaikuttaa kristittyyn ja hänen elämäänsä ainoastaan henkisesti, so. hänen päänsä kautta.

Uskon, että ihmisen ei tule luottaa Jumalan tekemien ihmeiden mahdollisuuteen. Kaiken maailman ihmeellisiä asioita toki tapahtuu, ja jotkut niistä ovat niin kovin ihmeellisiä, että niitä tekee mieli kutsua ihmeiksi. Mutta niitä voi tapahtua aivan riippumatta siitä, onko Jumala sellaista tarkoittanut tapahtuvaksi. Ihmeiksi nimettyjä asioita tapahtuu ihmisille riippumatta heidän uskonvakaumuksestaan.

Ihmisen ei kannata rukoilla minkä tahansa asian puolesta, mutta hän voi aina toivoa.

Minä uskon Jeesukseen, koska Jumala on minulle osoittanut, että hän on Kristus, Hänen poikansa. Perustan suhteeni Jumalaan ainoastaan Kristuksen sovitustyöhön enkä mihinkään, mikä on omaani.

Mutta kuten olen tässä kirjoituksessani antanut ymmärtää, niin laajemmalti en usko rukouksen voimaan. Että Jumala vaikuttaisi antamalla aineellisluontoista hyvää uskovaisilleen.

Oikeastaan minua myöskin viehättää ajatus, että ei ole olemassa ihmisen aineellisesta elimistöstä riippumatonta minää. Kristinuskon perusteoksen Raamatun ihmiskuva sattuukin muuten olemaan kokonaisvaltainen sillä tavalla, että ei oleteta erityistä "sielua", joka olisi jotain muuta kuin ihmisen psykofyysinen kokonaisuus. Kun ihminen kuolee, hänen ruumiistaan ei luikertele ulos pieni sielupahanen. Tämä ajatus on itse asiassa minusta lohduttava.

Minua ei nykyään juurikaan kiinnosta kysymys kuolemanjälkeisestä elämästä. Kaikkivaltias Jumala toki voi niin halutessaan herättää ihmiset kuolleista Viimeistä tuomiota varten, mutta hän joutuu rakentamaan yksilöt silloin uudella konseptilla alusta uudestaan.

On kuin mielessäni olisi syntynyt näin uusi kristillinen uskonsuunta. Toki oletan, että on ollut muitakin ihmisiä, joilla on ollut samankaltaisia ajatuksia.

Nykyään voin sanoa, että minä luotan Herraan, Israelin Jumalaan. Hän maksaa käteisellä.

...
PS Tälle merkinnälle on jatkoa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti