perjantai 13. maaliskuuta 2015

Facebook naamassain; mukana myös pari muuta

Noin puolitoista viikkoa sitten liityin osaksi Facebookia eli tuttavallisemmin Naamakirjaa. Nyt mainostajat saavat minusta kaiken sen tiedon, mitä tarvitsevat. Samalla liityin myös sen kilpailijaan Google Plus -palveluun ja näiden molempien kilpailijaan Diasporaan. Jälkimmäinen on näistä ainoa, joka on selvästi tervehenkinen, ja lisäksi syvähenkinenkin.

Ensimmäiset noin 18 tuntia näissä palveluissa oli minulle kuin taivasta. Olin todella tohkeissani. Sen jälkeen on alkanut iskeä stressiä päälle.

Facebook on niin kovin täynnä kaikenlaista hilavitkutinta. Ja pitäisi koko ajan olla "tykkäämässä" jostain. Itse päätin jo alussa olla harjoittamatta "tykkäämistä". Olen kuitenkin ihmisten tilapäivityksiä kommentoinut aina silloin tällöin.

Facebookin käyttö tuntuu jotenkin tukevan lyhytjänteisyyttä ja sellaista, mikä ainakaan minun mielestäni ei ole viileää (anteeksi anglismi).

Olin tämän pääblogini ohella pitänyt ulkonäöllisesti erityislaatuista Mullokala seikkailee -nimistä blogintapaista, jossa julkaisin linkkejä jollakin lailla arvostamiini blogimerkintöihin ja uutisartikkeleihin tms. Myöhemmin olin myöskin ruvennut julkaisemaan siinä siteerauksia kaiken maailman tahoilta. Nyt sosiaalisen median yhteisöpalveluihin ryhdyttyäni olin samalla päättänyt jättää Mullokalan kuivettumaan itsekseen. Mutta niissä muihin kuin omiin tuotoksiin osoittavien linkkien julkaiseminen on kiusannut minua. En voi tehdä sitä paljoakaan joutumatta suunniltani. Johtuu varmaan siitä, että ne sotkevat kaunista julkaisulinjaa, eli tavaraa tulisi tuutin täydeltä liian paljon.

Tohtori Vihaksi tietyissä piireissä kutsuttu mies oli aikoinaan päättänyt suosiolla jättää Facebook-tilinsä pelkäksi tiedotuskanavaksi. Se olisi varmaan järkevintä minullekin. Mutta mistä kummasta minä voisin tiedottaa?

Osan stressistä on tietenkin aiheuttanut se, että käytän periaatteessa kolmea yhteisöpalvelua yhtäaikaisesti.

Google+ on minun käytössäni ainakin paljon Facebookia hiljaisempi. Tietääkseni se ei olekaan saavuttanut läheskään samansuuruista käyttäjien suosiota kuin vanhempi kilpailijansa. Onneksi Google ei tyrkytäkään sitä enää joka paikassa.

Minulla on ollut tapana harjoittaa lukijakommentointia mm. blogeissa. Suurin hyöty minulle tällä hetkellä noiden kahden käytöstä lienee se, että kykenen kommentoimaan niiden tunnuksilla melkein missä tahansa sellaisessa blogissa tms. palvelussa, joka vaatii rekisteröityneenä olemisen. Toiseksi suurin hyötyni lienee omien blogitekstieni näkyvyyden tukeminen.

Kolmannesta sosiaalisen median yhteisöpalvelusta, jonka käyttäjä olen, nimittäin Diasporasta, ei ole minulle käytännöllistä hyötyä juuri ollenkaan. Siitä saan kuitenkin sen henkisen hyödyn, että tiedän olevani osa jotain raikasta ja oikeaa. Diasporassa minulla on tällä hetkellä (13.3.2015) tasan yksi yhteisöpalvelukaveri. Toivottavasti mukaan kasautuu lisää porukkaa ennen pitkää.

Yritän ottaa rennosti näiden kanssa. Aika näyttää, millainen minun suhteeni niihin on tulevaisuudessa.

Olin muuten ennen näihin ryhtymistäni kirjoittanut tekstin otsikolla Todella tyhmä ajatus verkkoyhteisöpalveluista, joka osittain kuvaa tätä tilannetta missä olen nyt.

1 kommentti: