keskiviikko 4. marraskuuta 2015

Kärsimyksen ja pahan ongelmasta

Cross-Section ("kristillinen myytinmurtaja) -sivustossa oli julkaistunut teksti aiheesta Miten hyvä Jumala voi sallia pahaa?. Siinä lainataan antiikin epikurolaisilta peräisin olevaa ajatussikermää:
Joko Jumala tahtoo poistaa pahan
mutta ei pysty siihen,
tai hän pystyy mutta ei tahdo,
tai hän ei tahdo eikä pysty,
tai hän sekä tahtoo että pystyy.
Jos hän tahtoo mutta ei pysty, hän on heikko –
eikä sitä voi uskoa Jumalasta.
Jos hän pystyy mutta ei tahdo, hän on häijy –
mikä on yhtä vierasta Jumalalle.
Jos hän ei pysty eikä tahdo, hän on
sekä heikko että häijy eikä silloin voi olla jumala.
Jos hän sekä tahtoo että pystyy,
mikä ainoastaan sopii Jumalalle,
mistä pahuus sitten tulee
ja miksi hän ei poista sitä?
Pahan ja kärsimyksen ongelma, sikäli kuin kyseessä on ongelma, on ongelma nimenomaan kristinuskolle, joka painottaa Jumalan rakkautta luotujaan kohtaan.

Olen kuitenkin ollut siinä käsityksessä, että holokausti, juutalaisten 1940-luvulla Euroopassa kansallissosialistisen Saksan hallitsemilla alueilla kokema kansanmurha on vaikuttanut juutalaisten suhtautumiseen Jumalaan. Monet juutalaiset ovat sen jälkeen ajatelleet, että Jumala on joko menettänyt järkensä, hän on häijy, välinpitämätön tai kyvytön auttamaan, tai sitten häntä ei kerta kaikkiaan ole olemassa. Uskosta Israelin Jumalaan luopuminen on tavallaan kosto holokaustin sallimiselle. Natsien äärimmäinen raakuus ja kansanmurha ovat pahinta, mitä voi sattua.

Itse en ole käynyt läpi tuhoamisleirin prässiä, mutta elämä on kuitenkin nuijinut melko lujasti. Minulla ei ole hirveästi perusteltua syytä luottaa Jumalan lahjojenantamishaluun. Siksi minun kristinuskoni onkin muodostunut minimalistiseksi. Yllä lainaamassani kirjoituksessa mainitaan muun ohella ehdotus, että Jumalalla voisi olla hyviä syitä sallia joitakin äärimmäisiä kärsimyksiä. Jos niin olisi, niin saamme joskus tietää niistä. Tai sitten emme. Mutta jos meillä ei tätä tietoa oikeasti ole, niin mitä me voimme?

Jumalaan uskovan on vajavaisilla tiedoillaan pakko itse valita, uskoako, että Jumalalla on hyvät syyt sallia joitakin äärimmäisiä kärsimyksiä.

2 kommenttia:

  1. Minun arvaukseni:
    Jumala ei ole varsinaisesti hyvä tai paha. Häntä vain ei paskaakaan kiinnosta mitä meille tapahtuu, vaan Hän antaa Paholaisen hääriä täällä mielensä mukaan.

    Mitäpä meistä maan matosista? Pyh.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Okei. Mutta en ole sataprosenttisesti samaa mieltä. Nih.

      Ja olen pelannut juuri rankan session Battle for Wesnothia.

      Poista