perjantai 13. marraskuuta 2015

Rajoitan vakavasti Facebookin käyttöä

Olen päättänyt vakavasti ruveta rajoittamaan Facebookin käyttöäni. Tämä johtuu siitä, ettei tällainen "sosiaalisuus" minulle oikein sovi. Tässä päätöksessäni on myös sellainen hyvä puoli, että Facebookin asiakkaita eivät ole sen käyttäjät, vaan mainostajat, ja minä kun en edes pidä kapitalismista järjestelmänä, vaikka yksityisyritteliäisyyttä mielelläni kannustankin.

Inhoan Facebookia myöskin sen vuoksi, että se ei viime aikoina ole suostunut mainosyhteistyöhön rakastamani Varustelekan kanssa. Varusteleka on armeijatyyppisiä ja retkeilyasusteita ja -varusteita myyvä liike. Facebookin veruke tälle on se, että Varusteleka myy puukkoja, jotka Facebook laskee tappoaseiksi.

Lisäksi Facebookista irtautuminen suo minulle vapaata aikaa tehdä kaikkea järkevämpää elämälläni.

Ja kuten internettuttuni Tuomo "Squirrel" Hämäläinen on minulle Facebookissa todennut, niin minä olen huono trolli. Jos joku ei tiedä, mitä sana tarkoittaa, niin trolli on ihminen, joka pyrkii internetissä keskustellessaan saamaan aikaan leimahduksia muissa ihmisissä. Tarkoituksella käänsin englannin kielestä tähän sanan "flames".

Jos se nyt edes alun perin olikaan trollaamista, niin Suomen ilmavoimien entisen tunnuksen julkaiseminen Facebookissa valaisevine selitysteksteineen aikoinaan ei ollut pelkästään hyvä idea. Voit käydä halutessasi katsomassa samaa kuvaa selitysteksteineen nettisivuillani.

Olin onnistunut silti hämäämään Facebookin mainostusjärjestelmää. Kerran kun mainostenestäjäni oli jostain syystä sallinut minut nähdä joitakin mainoksia Facebookissa, niin minusta ne eivät missään määrin liittyneet omiin kiinnostuksenaiheisiini.

Rajoitan samalla lailla jatkossa myöskin Facebookin kilpailijan Google Plussan käyttöä.

Mutta jatkan entistäkin suuremmalla innolla ja sydän ihanteellisuutta täynnä avoimen lähdekoodin vaihtoehdon Diasporan käyttämistä. Diasporan käyttäjät omistavat palvelussa jakamansa tiedon ja datan. (Diasporan käyttäjäksi pääsee rekisteröitymään esim. täällä.)

Tulen kuitenkin jatkossakin käyttämään Facebookin pikaviestinominaisuutta pitääkseni yhteyttä tuttuihin. Käytän sitä kolmannen osapuolen pikaviestinohjelmalla Pidginillä. Kesällähän tällaisen käytön mahdollisuus keskeytyi, koska Facebook luopui siihen asti käyttämästään XMPP-pikaviestin-protokollasta. Löysin kuitenkin lisäosan purple-facebook (linkin takana englanninkielinen ohjelmoijan sivusto), joka korjaa tämän Facebookin itsensä aiheuttaman ongelman Pidginin käyttäjille. Jos lukijani, haluat itse käyttää purple-facebook -lisäosaa, niin muista Facebookin pikaviestinmahdollisuutta Pidginiin laittaessasi, ettet käytä sitä versiota, jonka kohdalla lukee XMPP...

Facebookin pikaviestinprotokollassa on se ikävä piirre, että Pidginissä sitä käyttäessäni minulle voi laittaa viestejä myöskin silloin, kun en ole online-tilassa, ja ne viestit eivät sitten näy minulle Pidginissä. Joudun edelleen tämän vuoksi käymään pari kertaa viikossa Facebookin sivustolla kurkkimassa, että onko joku kenties laittanut minulle jotain viestiä. Jos tarve vaatii, niin ystäväni ja tuttuni voivat aina laittaa minulle sähköpostia kysyäkseen, että voinko olla pikaviestimitse höpöttämässä jonain tiettynä ajankohtana.

Kiireellisimmät viestit minulle kannattaa täten jatkossa laittaa mieluummin esim. sähköpostitse kuin Facebookissa.

Tulen myöskin edelleen käyttämään Googlen pikaviestinominaisuutta, ja sitäkin samalla Pidgin-ohjelmalla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti