keskiviikko 14. helmikuuta 2024

"Liberaalisti sanottu" – mitä ihmettä tarkoittaa tämä toisen blogini aihetunniste

Julkaisen Mullokala seikkailee -blogissani siteerauksia kaiken maailman tahoilta. Nykyään yleensä vähintään yhden päivää kohti. Alun perin olin muuten perustanut blogin linkkien julkaisemista varten, mutta muutin konseptia sen käytyä varsin tylsäksi.

Olen merkinnyt tuolla julkaisemiini blogimerkintöihin aihetunnisteita. Kaikissa siteerausmerkinnöissä on kiinni aihetunniste siteerauksia ja mietteitä.

Sitten on minulle merkitsevä aihetunniste netsimäisesti sanottu. Moni suomalainen ei varmaan vielä nykyäänkään tiedä, mitä netsi tarkoittaa. No kyseessä on slangisana, joka tarkoittaa maahanmuuttokriittistä, isänmaallista ihmistä. Alun perin termi oli syntynyt siitä, kun Jussi Halla-ahon (linkin takana toisella kielellä kirjoittamani blogiteksti) muinaisessa Vieraskirjassa oli joku ei-netsi yrittänyt haukkua toista ihmistä natsiksi, mutta kirjoittanut termin vahingossa väärin.

Myöhemmin olen ottanut Mullokala seikkailee -blogissa käyttöön myös aihetunnisteen liberaalisti sanottu.

Olen maahanmuuttokriittinen ihminen, mutta minulle ei "liberaali" ole koskaan ollut mikään haukkumasana. Liberalismi kannattaa vapausoikeuksia mukaan lukien sananvapaus, ja tiede ja kriittisyys uskonnollisia valtajärjestelmiä kohtaan ovat myös tärkeitä asioita sille. Liberalismi kieltää myös syntyperään perustuvat valta- ja moraaliset järjestelmät.

Kansallinen itsemääräämisoikeus on myös liberaali idea. Siksi kaiken nationalismin vastustajat vihaavat myös liberalismia.

Liberalismin kanssa ei ole ollenkaan ristiriidassa ajatus siitä, että yksilö on maailman pieni vähemmistö.

Nämä seikat estävät minua inhoamasta liberalismia.

Olen Mullokala seikkailee -blogissani merkinnyt liberaalisti sanottu -aihetunnisteella blogimerkintöjä silloin, kun niissä kannatetaan liberaaleja vapausoikeuksia. Olen käyttänyt aihetunnistetta myös silloin, kun merkinnän siteerauksessa tuodaan esiin tieteellistä ajattelua. Lisäksi olen käyttänyt tunnistetta silloin, kun minulle on tullut siteerauksen tekstistä mieleen elävästi sadun lapsi, joka ilmoittaa, että keisarilla ei ole vaatteita yllään.

Muut tämän blogini aihetunnisteet ovat:

PS. Konservatismi ja liberalismi eivät ole toistensa vastakohtia.

2 kommenttia:

  1. Liberalismi on kannatettava aate, mutta sen käsite on pilattu USAlaisella käsitehässimisellä tekemällä siitä synonyymi amerikkalaiselle sosialidemokratialle wokelteluineen päivineen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä näin. Sen vuoksi mun onkin helppo haukkua yhdysvaltalaisia vääristelystä. Ja siitä, että yhdysvaltalaiset miehet harvemmin pesevät yksityisiä osiaan ja siksi tarvitsevat hygienian avuksi ympärileikkauksen.

      Poista