torstai 28. marraskuuta 2013

Keskisormen lupusta minulla ei luultavasti ole

Minulla on oikean käden keskisormen sivussa ollut jo hyvin monen vuoden ajan pieni punertava läikkä. Se ei ole kutissut eikä ole muutenkaan aiheuttanut mitään harmia. Parin viimeksi kuluneen kuukauden aikana se on kuitenkin laajentunut huomattavasti. Tarpeeksi puhuttuani asiasta tutuilleni menin lopulta tämän viikon tiistaiaamuna käymään terveysaseman sairaanhoitajan pakeilla. Tämä kehotti minua hankkimaan apteekista Sibicort-nimistä voidetta läikkää varten ja tilaamaan lääkäriajan mikäli voide ei tepsisi.

Olen nyt tässä sitten kahtena päivänä laittanut sormeeni voidetta. Vielä ei ole nähtävillä selvää muutosta, mutta voidellaanpa ja odotellaan.

Wikipedia sanoo: "Systeeminen lupus erythematosus, lyhenteenä SLE, josta suomen kielessä käytetään myös nimitystä punahukka, on krooninen autoimmuunisairaus, joka oireilee eri puolilla elimistöä, etenkin iholla, nivelissä, veressä ja munuaisissa. Sairauden takia elimistön puolustusjärjestelmä ei toimi kuten pitäisi, vaan hyökkää elimistön omia kudoksia vastaan sen sijaan että suojelisi niitä bakteereilta ja viruksilta."

"House" on/oli ollut yksi lempisarjoistani. Sarjan nimihenkilö tohtori House oli useamman kerran sarjan aikana maininnut lupuksen (SLE) yhtenä diagnoosimahdollisuutena. Siksi olen melkein vakavissani miettinyt, että jospa sormeni punainen läikkä onkin maailman ensimmäinen keskisormesta alkava lupus. Mutta luultavasti se ei sitä ole. Ja sitä paitsi autoimmuunisairaudet ovat keskimäärin aika syvältä.

Olen ajatellut, että jos läiskä valtaa koko ruumiini, niin alan väittämään, että nimeni on Ibrahim Haram ja olen Marokosta. 

Sitä vain ihmettelen, että miksi suomen kielessä sairaudesta käytetään osittain suomen- ja osittain latinankielistä nimitystä. Miksei nimi voisi olla yksinkertaisesti "systemicus lupus erythematosus"?

Ääh, käsi on rasvainen!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti