keskiviikko 9. tammikuuta 2019

Erilaisia näkökulmia omaan poliittiseen katsantooni

Minua voi pitää konservatiivisena liberaalina tai liberaalina konservatiivina.

Minua voi pitää demokraattisia arvoja kannattavana konservatiivina. Demokraattisilla arvoilla tarkoitan liberalismin vapausoikeuksien kannattamista ja kaikkiin ihmisiin suhtautumista täysien ihmisoikeuksien pohjalta.

Minua voi periaatteessa pitää myös epädogmaattisen vasemmistolaisuuden edustajana, koska sosiaalinen liberalismi ja bernsteinilainen sosialidemokratia eivät ole kauhean kaukana toisistaan, ja koska periaatteessa kannatan työntekijöiden oikeuksia.

Voi myös sanoa, että kotimaassani olen ihmiskasvoisen nationalismin edustaja.

Jos asuisin ulkomailla, minua voisi sanoa globaalinationalistiksi (globaalinationalismi on lyhyesti sanottuna suurin piirtein sama kuin nationalismi plus runsaasti liberalismia, eli kannatetaan paitsi kansakuntien välistä rauhanomaista kilpailua, niin myöskin kansainvälistä yhteistyötä). Minua toki voi nimittää sellaiseksi jo Suomessakin.

Minua voisi sanoa myöskin sellaiseksi ihmiseksi, joka haluaa ympätä 1930-luvun Isänmaallisen kansanliikkeen (IKL) aatteeseen voimakkaasti liberalismia.

Minusta voisi myös sanoa, että vaikka en kannata uskontojen sinänsä kieltämistä, niin vastustan jyrkästi kaikenlaista teokratiaa.

Lisäksi minusta voisi sanoa, että olen sitä mieltä, että suvaitsevaisuuden puolustamiseksi sen tulee olla valikoivaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti