maanantai 20. marraskuuta 2017

Näin unta U-2 -vakoilukoneesta

Myytinmurtajat-tv-sarjassa oli kerran jaksossa 230: Flights of Fantasy testattu sitä, että onko yhdysvaltalainen tiedustelulentokone U-2 maailman vaikein lentokone sekä nousta ilmaan että laskeutua.

U-2 on siitä jännä lentokone kaiken muun ohella, että kuten jaksossakin nähtiin, niin lentoonlähdössä konetta auttavat noustessa irtoavat apupyörät.

Sarjan vetäjät Jamie "the Hyneman" Hyneman ja Adam Savage joutuivat jaksossa käymään läpi pitkällisen koulutuksen pelkästään päästäkseen matkustajaksi lentokoneeseen. Matkustajia siihen mahtuu ainoastaan yksi. Siitä syystä Jamie lopulta jalomielisesti luopui omasta mahdollisuudestaan päästä lennolle Adamin hyväksi, joka oli ollut täysin tohkeissaan.

Lennolla noustiin sitten 21 kilometrin korkeuteen asti, ja Adam kommentoi aktiivisesti lentoa.

Noh, minä näin joitakin viikkoja sitten unen, jossa oli U-2. Uni vääristi todellisuutta sillä lailla, että koneeseen mahtui siinä enemmän kuin yksi matkustaja. Niin, ja siinä minun ja useiden muitten ihmisten piti työnnellä kone maata pitkin paikasta A paikkaan B. Minä pidin kiinni korkeusvakaajasta. Sekään ei olisi todellisessa elämässä ollut mahdollista. Yritimme työnnellä koneen määränpäähänsä sillä lailla, ettei sen maalipinta naarmuuntuisi mistään eteen tulleesta.

Unessa minun oli määrä lopulta lentää koneella. Ajattelin, että en aio nousta kahteenkymmeneen kilometriin saakka, vaan viisituhatta metriä olisi minulle tarpeeksi. Silloin minun ei olisi tarvis sonnustautua avaruuspuvun tapaiseen asukonaisuuteen. Ikävä kyllä uni päättyi ennen kuin pääsin lentämään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti