tiistai 1. syyskuuta 2015

Vastuu on lukijalla

Minua ja yhdysvaltalaista kirjailijaa Mark Twainia (1835-1910) erottavat paitsi vuosisata, niin myös se, että Twainilla oli mursunviikset ja hän oli myös kirjailija. Yhteistä meillä on se, että me molemmat haluaisimme olla humoristeja samalla kun haluamme myöskin olla yhteiskuntakriittisiä kirjoittelijoita.

Irlantilainen katolinen näytelmäkirjailija Brendan Behan (1923-1964) on puolestaan lausunut: "Hauskinta mitä tiedän, on aiheuttaa häiriötä. Aina minä jotakin keksin!" Tässä suhteessa minä muistutan myöskin Behania. Behan kuoli 41-vuotiaana. Itse olen ajatellut kuolla vasta 60 vuotta ja kaksi kuukautta vanhana. Sitten olen elänyt kaksi vuotta pitempään kuin isäni oli tehnyt.

"Voimassa on häiriö." Ehkä minä haluan olla se.

Pyrin monasti kirjoituksillani ärsyttämään. Käytän paljon sarkasmia. Joskus jopa trollaan. Trollaamisessa on kyse siitä, että pyrkii saamaan aikaiseksi internetissä "leimahduksia". Tunsin aikoinaan maailman parhaan internetin ulkopuolisen trollin. Olen kirjoittanut hänestä tähän blogiini, jossa hän esiintyy salanimellä Vitus Pullo. Joskus myöskin esitän blogissani ja blogeissani sellaisia mielipiteitä ja näkemyksiä, joita en tosiasiassa kannata.

Joten vastuu blogimerkintöjeni ymmärtämisestä oikein on lukijalla. Liberaalimpaa raamatuntulkintaa kannattavat kristityt joskus sanovat, että tulee ymmärtää Raamatun kokonaisilmoitus. Jotkut fundamentalistikristitytkin saattavat näin sanoa. Sama pätee julkisiin kirjoituksiini ja myös vähemmän julkisiin. Minun kaikki tai melkein kaikki julkaisuni tulee lukea, jotta saa täyden kuvan.

Kerran olin todennut Facebookissa, että olen huono trolli. Nettituttuni Tuomo "Squirrel" Hämäläinen oli tullut sitten tokaisemaan: "Niin olet."

Olli Immosesta on paljon helpompi saada selvää kuin minusta. Nettisivuilleni olin aikoinaan liittänyt mm. juuri tällaisen takia mukaan vastuuvapauslausekkeen, jonka otsikko kuuluu: "Olen maailmojasyleilevä". Siinä lukee näin:
Vastustan orjuutta ja ihmisten epäinhimillistä kohtelua. Kannatan kaikkea, mikä on oikein, hyvää ja kaunista. Kannatan demokratiaa, myös suoraa demokratiaa täydentämään edustuksellista demokratiaa. Kannatan ATTAC-järjestön ajamaa valuutanvaihtoveroa toteutettavaksi. Pidän eläimistä, myös sioista, ja vastustan niiden huonoa kohtelua. Toivon, että minussa olisi puhtia joskus ryhtyä kasvissyöjäksi, tai jopa täydeksi vegaaniksi. Minusta olisi myös kivaa, jos kaikessa politiikassa Jumalan kaikille ihmisille antama ihmisarvo otettaisiin täydestä. Minusta olisi myös hirveän kivaa, jos kaikkia uskontoja kannattavat ja samoin kaikki uskonnottomat ihmiset rodusta ja ihonväristä riippumatta olisivat veljiä ja sisaria toisilleen ja toteuttaisivat näin tätä samaa luovuttamatonta ihmisarvoa.
Tuolla olin pyrkinyt ilmoittamaan, että kannatan myös joitakin hyvien ihmisten mielestä hyviä asioita.

Tohtori Viha eli Jussi Halla-aho, josta hänen oppilaansa käyttävät nimitystä Mestari, on minua sata... ei kun tuhat kertaa tunnetumpi henkilö. Tästä on kyllä hyötyäkin. Eipä ainakaan valtionsyyttäjä pyydä poliisia syynäämään kaikkia kirjoituksiani selvittääkseen, olenko joskus sattunut lausumaan jotain laitonta...

"Tulta minä olen tullut tuomaan maan päälle, ja kuinka toivonkaan, että se jo leimahtaisi." En kerro, mistä tämä lainaus on.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti