tiistai 2. syyskuuta 2014

Mika Häkkisen aukiosta

Lähellä minun kotikaupunginosaani Vantaan Pähkinärinnettä Martinlaaksossa sijaitsee Mika Häkkisen aukio. Se on nimetty ilmeisesti jonkin sortin urheilijan mukaan. Ja nyt tarkistin asian vielä Wikipediasta. Mika Häkkinen taitaa olla urheillut kilpa-autoilussa.

Mika Häkkisen aukio oli ilmeisesti "vihitty" 1.6.1999.

Ei-urheilunharrastajana olen tiennyt Mika Häkkisestä lähinnä sen, että hän on harrastanut nk. sinä-passiivin käyttämistä puheessaan. Tämä passiivin muoto on englannin kielestä kopioitu, ja olen huomannut turhan monen käyttävän sitä. Sen siitä saa, kun on näitä henkilönpalvontaa harjoittavia ihmisiä! Vaikka tosin jotkut ovat saattaneet keksiä sinä-passiivin käytön aivan ominpäinkin...

Suomen kielessä passiivi ilmaistaan preesensissä esim. sanomalla "kun tehdään". Toinen tapa on käyttää kolmatta persoonaa passiivin korvikkeena: "kun tekee". Sinä-passiivin käyttäjät taas sanovat asian: "kun sinä teet". Olen useamman kerran jo kommentoinut tällaista puhetta sanomalla esim.: "Ai minä teen?"

Ehdotankin, että Mika Häkkisen suomen kielelle ja suomalaiselle kulttuurille vihamielisen toiminnan vuoksi Mika Häkkisen aukion nimi muutettaisiin joksikin muuksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti