lauantai 12. heinäkuuta 2014

En ostanut uutta Kanada-hattua, vaan

Viime vuosina olen ollut hattuihmisiä eli olen pitänyt päässäni päähinettä myös kylmän kauden ulkopuolella. Alun perin tämä oli johtunut paarmoista, mutta siitä tuli hyvin pian sitten tapa. Olin jokin aika sitten kirjoittanut sellaista, että tulisin hankkimaan pienempinumeroisen Kanada-hatun. "Kanada-hatulla" viittaan Kanadan kuninkaallisen ratsupoliisin (RCMP = Royal Canadian Mounted Police) seremonia-asuun kuuluvaan tasalieriseen ruskeaan stetsoniin.

Tulin kuitenkin aikaa myöten siihen tulokseen, että Kanada-hatun pitäminen päässä "oikein" on vähän kuin pitäisi päässään propellihattua. Päätinkin sitten ostaa jotain muuta.

Ei ole montaa viikkoa siitä, kun kaveri käytti minua Varustelekassa. Huomasin, että myymälää oli ehditty rationalisoida. Ostin sellaisen kiinalaisen kangasvyön, joka miellytti minua solkensa lukkomekanismin vuoksi. Ostin myös vaaleahkolla maastovärityksellä varustetun Boonie-hatun sekä polven alapuolelle ulottuvilla lahkeilla ja tummalla maastovärityksellä varustetut shortsit. Tunsin, että tämän kaiken ostaminen oli nyt ehdottomasti "minun juttu".

Tein myös Varustelekassa asioidessa sellaisen ikävän havainnon, että L-koon shortsit eivät mahtuneet minulle. Piti ostaa XL-kokoisena. Mutta onneksi Boonie-hatun ostin sitten XXL-kokoisena. Minulla on iso pää.

Kaveri heitti minut sitten kotiini. Kotiin päästyäni olin yksinkertaisesti onnellinen. Löhöilin selälläni punkassa, ja olin edelleen onnellinen. Myöhemmin illalla kävi kuitenkin niin, että kiinalaisen kangasvyön soljen lukkomekanismi oli hirttänyt niin pahasti kiinni, etten saanut shortsejani pois jalasta. Otin sitten sakset ja leikkasin vyön kahtia. Onneksi siinä ei ollut mitään vahvisteita.

En viitsinyt mennä vyön kehnoksi osoittautuneen soljen lukkomekanismin reklamoimaan Varustelekaan. Vyö kun oli sentään maksanut vain kolme euroa. Ostokseni olivat maksaneet yhteensä lähes kaksikymmenkertaisen määrän siihen nähden. Mutta täytyy sanoa, että toivottavasti kiinalaiset sotilaat eivät ole joutuneet käyttämään tämänkaltaisia vöitä.

Jonkin ajan kuluttua käväisin Stressmannissa ostamassa paljon kalliimman vyön itselleni. Stressmannin vöitten kokovalikoima oli suppea, mutta löysin kuitenkin koko matkan itseni ympäri ulottuvan vyön. Kyseessä on standardinomainen rei'itetty nahkavyö. Se toimii edelleen.

2 kommenttia: