Nyt on 24. päivä joulukuuta eli jouluaatto Jeesuksen vuonna
2019. Jouluaattona Suomessa jaetaan joululahjat. Melko
monessa muussa maassa ne jaetaan vasta joulupäivänä.
Olen osoittanut viime vuosina taipumusta uskonnottomuuteen.
Ja kun tilanne eskaloitui viime kesänä, niin olen joutunut
miettimään myöskin Jeesuksen hautaamista 30-luvulla.
Minun on hirvittävän vaikea asennoitua sillä lailla, että
Jeesus ei olisi noussut kuolleista. Minun on erittäin vaikea
ajatella, että Jeesuksen maallinen tomumaja olisi mädäntynyt
ja tuhoutunut muiden ihmisten maallisten majojen tapaan.
Kerron seuraavassa koko hengellisen elämäni tarinan:
Synnyin vuonna 1970. Vanhempani olivat Suomen viralliseen
evankelisluterilaiseen kirkkoon kuuluvia ihmisiä, mutta
eivät kovin uskovaisia.
Isäni vanhemmat olivat jollakin lailla uskovaisia. Asuin vanhempieni ja ensimmäisen pikkuveljeni kanssa
samassa talossa heidän kanssaan lapsena peruskoulun toiselle luokalle asti.
Teini-iässä ainakin periaatteessa pidin kristinuskoa hyvänä
asiana, mutta olin asian suhteen melko arka. Kävin myöskin
rippikoulun, vaikkakin vuoden luokkatovereitani myöhemmin,
koska olin unohtanut ilmoittautua siihen.
Minulla alkoi aikaa myöten olla melko ahdasmielisia
ajatuksia. Oma syntisyyteni myös ahdisti minua. Tästä minut
vapahti vuonna 1993, kun olin 22-vuotias, tapahtunut
kristinuskon perusasian tajuaminen. Tämä perusasia oli
seuraava: ihminen pelastuu, kun hän luopuu kokonaan omista
mahdollisuuksistaan ja omista yrityksistään kelvata
Jumalalle ja elää moraalisesti hyvää elämää ja samalla
perustaa suhteensa Jumalaan yksin Kristuksen sovitustyöhön.
Pyhä henki tuli minuun. Lyhyesti sanoen tämä totuus kuuluu: "Jumala ei vaadi ihmiseltä mitään."
Oivallukseni vaikutti olevan siinä määrin vastoin ihmisen luontaista tapaa ajatella, että koin sen olevan Jumalan työtä. Varsinkin kun siihen kuului myös Pyhän hengen voimavaikutus. Minusta tuntui hämmästyttävältä, että Jumala onkin oikeasti olemassa, eikä kyse ole pelkästään uskonnosta. "Kappas!"
Samoihin aikoihin kun oivalsin asian, aloin
olla myös sitä mieltä, että ikuista helvetinpiinaa ei ole.
Uusi kantani helvetinpiinaan johtui teologian tohtori T. P. Virkkusesta, jonka uskonnonpsykologisia
kirjoja olin lukenut ja jolta olin saanut tietää, että Uuden
testamentin tavallisimman opetuksen mukaan jotkut pääsevät
taivaaseen ja toiset joutuvat tuhon omiksi. Eli ei ole
olemassa eikä tulekaan olemaan ikuista helvetinpiinaa.
Kristinuskon perusasian tajuaminen sekä EU-säädökset
mahdollistivat erilaisten oluitten maistelun.
Kristinuskon perusasian tajuaminen antoi minulle myös filosofista selkärankaa. Minä todellakin pyrin menemään todellisuus edellä.
Vuonna 1995 aloin käydä Vantaan vapaaseurakunnassa, joka
kuuluu Suomen vapaakirkkoon. Suomen Vapaakirkko on sellainen
vapaakirkko eli suhteessa julkiseen valtaan riippumaton
kirkkokunta, joka on uskonnonharjoitukseltaan ja opeiltaan
Suomen virallisen evankelisluterilaisen kirkon ja
Helluntaiherätyksen välimaastossa. Tai kuten eräs
uskonsisareni oli silloin lausunut: "Me olemme kuten
helluntailaiset mutta järkevämpiä."
Vaikka Suomen vapaakirkon oppien mukaan kastaminen ei ole
välttämätöntä, pyysin, että minut kastettaisiin. Ja niin
minut kastettiin.
Minulla oli myös helluntailaisia sukulaisia, mutta olin
jonkin verran vierastanut Helluntaiherätystä samoin kuin
Suomen virallista evankelisluterilaista kirkkoakin. Niinpä
Suomen vapaakirkko sopi minulle kuin nappi silmään. Aluksi.
Minulla oli sellainen puoliliberaali näkemys Raamatusta,
että se ei ole Jumalan sanaa, mutta siinä on Jumalan sana.
Tämä ei toki ollut sama kuin Suomen vapaakirkon näkemys, joka on konservatiivisempi.
Eräs toinen uskonsisareni sanoi kerran minusta, että olisin agnostikko, mikäli en olisi oivaltanut kristinuskon perusasiaa.
Minua alkoi ajan mittaan ottaa päähän se, että
saarnastuolista usein mainittiin ikuinen helvetinpiina.
Lisäksi minua otti päähän muutenkin. Puolisen vuosikymmentä Suomen
vapaakirkon jäsenenä oltuani erosin kirkosta.
Minussa oli myös syntynyt kaunaa Jumalaa kohtaan, koska hän
oli antanut minulle niin vähän. Mutta en halunnut silti
luopua Kristuksesta.
Paljon myöhemmin, vuoden 2016 keväällä kuitenkin tulin
siihen tulokseen, että periaatteessa voi ajatella Kristuksen sovitustyötä
pelkästään työhypoteesina. Tarkoitan sitä, että sen takana
ei välttämättä ole toimivaa Jumalaa, vaan kyseessä saattaa
olla vain hyvää tekevä psykologinen ilmiö. Rupesin
nimittämään uutta asennettani instrumentalismiksi.
Vuoden 2019 kesästä alkaen olen kyennyt avautumaan Pyhälle hengelle ilman Kristusta välissä.
...
PS. 22.6.2020: Ja sama toisella kielellä: Istoria de mea vive spirital.
Kattava kirjoitus uskonelämäsi pääpiirteistä, hyvä kirjoitus.
VastaaPoistaKiitos.
Poista