blogi jonka tarinointi ei oikein ole sopusoinnussa sen enempää järkiperusteisen maahanmuuttopolitiikan vastustamisen, oikeinajattelun, konformismin, eläinten kiusaamisen kuin hyvän oluen päälle sylkemisenkään kanssa

keskiviikko 3. heinäkuuta 2019

Otetaan velkaa

Ensin kävi niin, että hallitusneuvottelija Antti Rinne kertoi, että menolisäyksiin käytetään merkittävästi rahaa. Useita päiviä myöhemmin julkistettiin hallitusohjelma, mikä on aiheuttanut suurta vihastusta ja sitä on laajalti pidetty huonona siirtona. Ja sitten melko pian tämän jälkeen hallitus olikin koottu valmiiksi.

Jotkut ovat pitäneet Antti Rinteen hallitusta tuhlailevana ja lapsiemme tulevaisuutta syövänä. Itse olen taipuvainen ajattelemaan samaa, vaikka minulla ei olekaan lapsia.

Nyt ajattelen, että vaikka noista tapahtumista on jo aikaa useita viikkoja, niin nyt olisi turvallista pölyn laskeuduttua julkaista tämä.

Kun jotkin puolueet ja poliitikot ovat valmiita lahjomaan äänestäjiä lupailemalla kaikkea kaunista, niin minusta tällaiselle olisi hyvä pistää stoppi.

Minusta olisi hienoa, jos vastuulliset puolueet ottaisivat valtiolle lisää velkaa niin pirusti, jotta jatkossa yhdelläkään hallituksella ei olisi enää koskaan (tai ainakaan neljästäkymmenestä sataan vuoteen) mahdollista lahjoa velanotolla laajempaa äänestäjäkuntaa, kun velkojen lyhentäminen veisi merkittävän osan valtion budjetista ja uuden velan ottaminen olisi kovin tuskallista sietämättömän korkotason vuoksi.

Sen jälkeen pitäisi politiikan johtotähtenä olla tasapainotettu budjetti.

Toki voisi sitten käydä niinkin, että joku tuleva hallitus päättäisi julistaa Suomen velat mitättömiksi velkojen sietämättömän tason vuoksi. Tämä tosin aiheuttaisi paitsi suurta vihastusta, niin myöskin Suomeen kohdistettuja pakotteita, koska Suomi on pieni ja suhteellisen merkityksetön maa.

En edellytä, että minun talousmiehentaitoihini olisi asiallista luottaa. Mutta voisiko tällainen remontti onnistua?

2 kommenttia:

  1. Nyt täytyy miettiä, minkä takia ollaan velkaa ottamassa eli velkaa on sanottu otettavan investoihin rataverkossa, joukkoliikenteen kilpailukyvyn parantamiseen verrattuna yksityisautoiluun. Tämä olisi sijoitus myös tuleville sukupolville, varsinkin jos rataa liikennöi VR, joka tulouttaa voittonsa valtiolle, jok viime vuonna oli 100 miljoonaa euroa. Lisäksi joukkoliikenneratkaisuihin sijoittaminen on paras ilmastoteko.
    Tosin käyttäisin nykyisestä budjetista vielä lisärahaa romutuspalkkioihin, joissa saisi rahaa uuden sähköauton, ladattavan hybridin tai hybridin sekä kaasuauton hankinnasta. Nostaisin palkkiota 1500 eurosta 3000-4000 euroon, Se jo ehkä alkaisi uudistaa autokantaa.

    VastaaPoista