maanantai 26. huhtikuuta 2021

Pahat henget ja pragmatismi

Kunnallisvaalien ennakkoäänestys tänä Herran vuonna 2021 alkaa noin kuukauden päästä. Se on 26.5. - 8.6. Varsinainen vaalipäivä on sunnuntai 13.6.

Sanotaan, että politiikka on likaista peliä. Sitä se jossain määrin onkin. Tämä johtuu siitä, että politiikassa on kyse paitsi yhteisten asioiden hoitamisesta, niin myöskin siitä, mitä poliittisella vallalla saa tehtyä. Politiikassa on pahaa henkeä.

Mutta nostan silti hattua poliitikoiksi ryhtyneille. Poliitikon pitää olla kovapintainen tai ainakin jäykkäselkäinen, jotta jaksaa valitsemassaan ammatissa, kun koko ajan tulee paskaa niskaan. Joillekin enemmän, joillekin vähemmän.

Useita viikkoja sitten juttelin puhelimessa ystäväni A:n kanssa, joka on yksi kolmesta vanhimmasta ystävästäni, joihin tutustuin vuoden 1995 loppupuolella. A tuli tutuksi, koska hän kävi Vantaan vapaaseurakunnassa, jonka kalustoon olin liittynyt tuolloin.

Puhelumme kesti noin 51 minuutin ajan, ja suuren osan siitä A käsitteli pahojen henkien todellisuutta. Itselläni ei ole ollut taipumusta uskoa pahojen henkien olemassaoloon, ja A oli tämän puhelun aikana kannaltani ärsyttävämpi kuin oli koskaan ollut. Kuuntelin kuitenkin kohteliaasti. A ei ole itse käyttänyt laittomia huumeita, mutta tuntee yhden huumeita runsaasti käyttäneen. Ystäväni sanoi, että huumeidenkäyttäjille pahat henget ovat todellisuutta.

Joskus myöhemmin soitin tuoreemmalle ystävälleni J:lle, jolle mainitsin, mistä oli ollut kyse edellisessä puhelussani A:n kanssa. J sanoi nyt minulle, että onhan pahoja henkiä oikeasti olemassa. Mutta J ei ollut sanoissaan käsittääkseni yhtä kirjaimellinen kuin A oli ollut.

Skitsofreniaan sairastunutkin voi käsittääkseni saada sellaisen käsityksen, että häntä vaivaavat pahat henget. Toki tällainen itsediagnoosi on riippuvainen ihmisen omasta maailmankatsomuksesta.

Minulle tuli myöhemmin mieleen, että toisaalta pahojen henkien olemassaolo on kyllä yhteensopiva uskon kristilliseen Jumalaan kanssa. Tarvitaan hyvälle Jumalalle eräänlainen vastapuoli. Tilanteet, joissa niinsanotusti paska iskee tuulettimeen, on hyvä selittää pahoilla voimilla. Tai sellainen, mistä elokuvassa Pelastakaa sotamies Ryan käytetään nimitystä fubar. Tai sillä, että tutkimattomia ovat Jumalan tiet. Ymmärrän myös sen, että ajatuksella pahoista hengistä voi ikään kuin ajaa esim. masennusta pois, jos ajattelee, että pahat henget pyrkivät saamaan ihmisen masentuneeksi.

Itse perustan suhteeni Jumalaan yksin Kristuksen sovitustyöhön, vaikka varsinaisesti en edes usko Jumalaan. Uskon kuvaannolliseen Jumalaan, koska Jumala on käsitteellisesti kätevä olla olemassa, jos haluaa perustaa Kristuksen sovitustyöhön. En ole sataprosenttisen varma edes siitä, että onko historiallinen Jeesus Nasaretilainen sama asia kuin Jeesus Kristus. Mutta pidän siitä, mitä Kristuksen sovitustyöhön turvautuminen aiheuttaa.

Usko kuvaannollisiin pahoihin henkiin sopisi kuvaan myös hyvin, periaatteessa.

Mutta minulle tuli paljon myöhemmin mieleeni kauhea ajatus: Kristinuskon dogmit eivät kuvasta tosiasioita tieteellisessä mielessä, mutta kristinuskon käytännöllisten vaikutusten vuoksi se on totta.

Tosin noinhan voidaan sanoa mistä tahansa uskonnollisesta oppijärjestelmästä. Ja kristinuskoakin on ollut olemassa monenlaista, ja jotkut osat näiden käytännöllisistä vaikutuksista ovat olleet parempia kuin toiset osat...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti