Minua hieman nauratti, kun luin uutisesta, että sosiaalisen median yhteisöpalvelu Facebook uhkaa lähteä Euroopasta ja jättää täkäläiset käyttäjänsä ilman palveluita.
Irlannin tietosuojaviranomainen DPC oli päättänyt kieltää Facebookia siirtämästä Yhdysvaltoihin eurooppalaisista käyttäjistä keräämäänsä dataa. Facebook sanoo nyt siis vetäytyvänsä Euroopasta, jos irlantilaisviranomaisen päätös jää voimaan.
Tilanne EU:n ja Facebookin välillä oli ruvennut kiristymään sen jälkeen, kun EU:n ja USA:n välinen tiedonsiirtosopimus Privacy Shield kaatui kesällä. Välirikko syntyi, kun EU ei voinut olla varma siitä, että kunnioittavatko USA:n hallitus ja sen tiedusteluviranomaiset EU:n kansalaisten yksityisyyttä, vai perkaavatko ne datajättien keräämää tietoa mielensä mukaan.
Facebook yrityksenä elää palvelunsa käyttäjien datasta. Sen koko liiketoimintamalli perustuu siihen, että se jakelee käyttäjien dataa mainostajille. Aina välillä se jää kiinni yksityisyydensuojan loukkauksista. Ja sitten se pyytää anteeksi. Ja liiketoimintamallin ylläpitäminen jatkuu.
Niin että minä sanon Facebookin uhkailusta, että huuu, minä pelkään.
Itse olen käyttänyt sosiaalisen median yhteisöpalveluista Facebookin lisäksi Diasporaa ja MeWe:ä.
Diaspora on avoimen lähdekoodin palvelu, jonka huono puoli on ensinnäkin se, että se on hajautettu eri palvelimille, mikä käyttäjien kannalta voi olla hieman hämmentävää. Toinen huono puoli palvelussa on se, ettei voi kovin tehokkaasti perustaa palveluun yritys-, yhdistys-, yhteisö- tai fanisivuja. Palvelu on kuitenkin raikkaan oloinen ulkonäöltään ja käytettävyydeltään.
MeWe on tuoreempi projekti. Sen on perustanut yksityisyydensuoja-aktivisti Mark Weinstein, ja voidaan sanoa, että palvelu seisoo tai kaatuu sen perusteella, miten hyvin se kykenee suojelemaan käyttäjiensä yksityisyyttä.
Palvelun mainoslause kuuluu: "Ei mainoksia. Ei vakoiluohjelmia. Ei hölynpölyä."
MeWe:n käyttäjiksi ovat siirtyneet monet niistä ihmisistä, jotka ennen olivat käyttäneet Google Plussaa ennen kuin Google oli lopettanut palvelunsa.
MeWe:ssä on huonona puolena se, ettei palvelussa julkaistuilla postauksilla ole omaa internet-osoitetta. Toisaalta tämä, että hakukoneen kautta ei pääse lukemaan suoraan käyttäjien yksittäisiä postauksia, suojelee käyttäjien yksityisyyttä, mutta toisaalta se sorsii niitä ihmisiä, jotka haluaisivat jakaa niitä palvelun ulkopuolella.
MeWe:n liiketoimintamalli perustuu sälään, kuten emojeihin, joita se myy. Muun ohella se myy maksullista versiota palvelusta nimeltä MeWe Premium.
Olen varsin kyllästynyt siihen, että palvelu tyrkyttää minulle maksullista versiota itsestään. Olen kärsinyt palvelun käytöksestä jo siinä määrin, että mainosrahoitteisuus ei enää tunnu ollenkaan huonolta vaihtoehdolta.
Itse asiassa minusta olisi hienoa, jos MeWe:n olemassaolo rahoitettaisiin mainoksilla, kunhan kohdistettu mainonta loistaisi palvelun yksityisyydensuojalupauksen mukaisesti poissaolollaan, tai ainakin palvelun oletusasetusten mukaan olisi näin. Mainokset eivät myöskään saisi viedä kohtuuttomasti tilaa palvelun näkymässä eivätkä ne myöskään saisi olla kovin meluisia...
PS. Uutinen sanoo, että Facebookin EU-suhteista vastaavan johtajan Aura Sallan mukaan "meillä on suuri huoli myös alustojemme 25 miljoonasta yritysasiakkaasta Euroopassa. Meille on tärkeää palvella heitä jatkossakin". Joten voimme olettaa, että EU-alueen yritysten ei tarvitse olla huolissaan Facebookin EU:sta lähdöstä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti