torstai 21. toukokuuta 2020

Koronavirus ja minä, osa 2

Olen ollut viimeksi kuluneiden viikkojen aikana aina välillä veljieni kanssa videopuhelinyhteydessä. Olemme yleensä käyttäneet Google Duoa hommaan. Pienin pikkuveljistäni asuu tätä nykyä Indonesian Balilla.

Olen myöskin tavallista enemmän soitellut ihmisille ihan tavallisella puhelimella.

Olen oppinut myöskin – lopulta – käynnistämään FlightGear-lentosimulaattoripelissä pelin oletuslentokoneen Cessna 172:n moottorin. Se olikin edellytys sille, että pääsin lentämään koneella.

Ja olen jonkin verran lentänytkin. FlightGear on mahtava. Aluksi kyseessä oli melko masentava simulaattoriohjelma, koska se on varsin realistinen. Se rankaisee osaamattomuudesta ja hölmöilystä.

Olen jättänyt sittemmin internetselaimessa pelattavan Geo-FS-lentosimulaattoripelin pelaamisen vähemmälle. Kyseessä kuitenkin on lähinnä eräänlainen lelu, jos sitä vertaa FlightGeariin. Lisäksi graafisesti se on onneton (parempiresoluutioisen ilmakuviin perustuvan maaston saa maksamalla kympin verran vuodessa). Geo-FS:stä on lähinnä vain oppimaan lentokoneella lentämisen peruskuvioita. Laskeutumisen opettelussa se on jossain määrin pätevä peli myös.

FlightGearissa on sellainen ongelma, jos sitä ongelmana haluaa pitää, että kun siihen on mahdollista asentaa käytettäväksi muitakin lentokoneita, niin pitää sitten jokaisen lentokoneen jutut opiskella erikseen. Mikä on kyllä tietenkin luonnollista. Ennen kaikkea se, miten moottorin tai moottorit saa käynnistymään.

Kerran lensin Havaijin pääsaaren Oahun ympäri Cessnalla, ja kun pääsin takaisin lähtökentän luokse, niin hajotin koneeni iskeytymällä kiitorataan.

Tein lentäessäni muuten havainnon, että Oahulla sijaitsee useita lentokenttiä. Olisin voinut laskeutua mille niistä tahansa, mutta halusin välttämättä lentää saaren ympäri. Kävin välillä myös matalalennossa katselemassa merellä seilaavia laivoja.

Mutta olen sittemmin alkanut jo oppia laskeutumaan Cessnalla hajottamatta konetta.

...Kiva että olen pitkästä aikaa päässyt käsiksi lentosimulaattoripelimaailmaan!

Tarkoitukseni on ollut alkaa opetella myös toisenlaista peliä, nimittäin Freeciviä. Kyseessä on avoimen lähdekoodin versio tai eräänlainen klooni kuuluisasta Civilization-pelisarjasta. Toivottavasti ennen syksyä pääsen siihen jo jollakin lailla sisään.

Joskus lähiaikoina tulen julkaisemaan tässä blogissani merkinnän eräästä ikivanhasta tietokonepelistä.

Makeaa olen syönyt viime aikoina suhteellisen paljon. Lauantaisin on kämpilläni pidetty normaali kulttuurielämätapahtuma, jonka yhteydessä tarjoan vierailleni mm. keksejä. Nykyään myös noin kerran viikossa jonain arkipäivänä eräs Hannu-niminen ystäväni on tullut käymään lentääkseen kanssani lentosimulaattoreilla. Myöskin välillä on ystäväni Virpi tullut käymään, yleensä koiransa kanssa, ja tällöin olen myös saattanut tarjota kahvitukset.

Olen katsonut ohjelmia televisiosta. Olen katsonut ohjelmia Ylen Areenasta. Olen katsonut ohjelmia käyttämästäni tallennuspalvelusta. Kumma kyllä vastoin odotuksiani televisio-ohjelmat eivät ole onnistuneet loppumaan minulta.

Välillä kyllä jouduin olemaan ilman tuoretta tai minulle tuoreentuntuista kirjallisuutta, koska sain H. P. Lovecraftin Kootut teokset 1:n luettua loppuun monta päivää ennen kuin pääkaupunkiseudun kaupunginkirjastot jälleen osittain aukesivat.

Lainasin eilen kirjastosta varaamani Joseph Hellerin romaanin Lopun ajat, joka on tavallaan eräänlainen jatko kirjailijan sotakertomusiloittelulle Me sotasankarit (engl. Catch-22).

Kirjastossa ei näkynyt minun lisäkseni ensimmäistäkään toista asiakasta. Niin paljon se rokottaa käyntiä, ettei saa jäädä notkumaan kirjastoon selaillakseen nimikkeitä. Itse asiassa kirjastossa oli sopiviin paikkoihin laitettuna kevyet selityksillä varustetut esteentapaiset, ettei voinut ihminen kuvitella saavansa haahuilla laajemmin paikan päällä.

Koronarajoitusaikana olen vähentänyt kirjoittelemista toisenkieliseen blogiini. Toisaalta olin kirjoittanut "pöytälaatikkoon" tekstejä sen verran runsaasti, ettei nyt tarvitsekaan olla tässä kirjoittamisessa kovin aktiivinen.

Kesäkuun alussa rajoituksia jälleen hieman löysätään.

Yhdistykseni on ollut nyt aika monen viikon ajan kiinni.

Sen verkkoläsnäolo on kuitenkin ollut oikeastaan kiitettävän laajaa, vaikkakin on tapahtunut vain virka-aikaan. Viime aikoina arkisin klo 13-14 on aina ollut Facebookissa jollakin teemalla nk. Facebook-live, jota on videokuvan kautta vetänyt jompi kumpi yhdistyksen järjestötyöntekijöistä. Discord-palvelussa yhdistyksellä on ollut oma "huone", ja siellä on pidetty "aamukahvit" arkisin klo 10.00-10.30 ja "päiväkahvit" klo 12-13. Tällöin on joku yhdistyksen työntekijöistä ollut läsnä.

Yhdistykseni hallitus oli kokoontunut 11.5.2020 etäkokouksessa.

Sen tekemistä päätöksistä – en ole itse hallituksen jäsen – yhdistykseni kävijöitä välittömästi koskee ja kiinnostanee seuraava asia:

Kesäkuussa kokoonnumme ulkosalla piknikin ja kivan yhteistoiminnan merkeissä. Tapaamisilla pyrimme säilyttämään turvavälit ja huolehtimaan hygieniasta. Yhdistys tarjoaa kahvit, mutta jokainen tuo itse nauttia haluamansa ruokaeväät omatoimisesti.

Piknik-kokoontumiset alkavat kesäkuun ensimmäisellä viikolla, 3.6. alkaen. Lauhatuulen (Simonkylässä) kupeessa kokoonnutaan aina keskiviikkoisin klo 12-14 ja Myöhätuulen (Pähkinärinteessä) lähistöllä torstaisin klo 12-14. Kellonaikoihin saattaa tulla vielä muutoksia, mutta viikonpäivissä ilmeisesti pitäydytään.

Lomauttamattomat työntekijämmekin pitävät heinäkuussa lomansa. Tällöin, oletan, vapaaehtoisilla on mahdollisuus vetää ulkorientoja. Minua on pyydetty vetämään Discord-istuntoja, ja aion siihen ryhtyäkin.

Kyllähän se olisi pitänyt tietää, ettei ihan normaaliin päiväjärjestykseen päästä vielä kesäkuussakaan yhdistyksessäni. Suomen hallituksen määrittämä kesäkuun 1. päivästä alkaen voimassa oleva uusi 50 henkilön kokoontumisraja ei toki koskaan täyttyisi ainakaan länsipuolen kerholla, mutta liian tiivis kokoontuminen olisi tietenkin potentiaalinen sairauden levittäjä, ja se olisi erityisen paha, koska kävijäistömme on keskimäärin suhteellisen iäkästä. Veikkaan, että keskimääräinen kävijä on yli 50-vuotias. Lisäksi kävijäistössämme on ilmeisesti runsaasti ihmisiä, joilla on sydän- ja verisuonisairauksia tai diabetes.

Ensialkuun minua nämä yhdistykseni hallituksen tekemät linjaukset kyllä masensivat.

Onneksi olen oppinut lentämään Cessna 172:lla. FlightGearissä on ihastuttavan paljon kyllä lisää kaikenlaista, mitä voi oppia ja kokeilla. Minulla on sen ansiosta vuosiksi tekemistä.

Ja todennäköisesti Sali aukeaa kesäkuussa. Minä ja eräs toverini odotamme sitä innolla.

...
PS. 19.6.2020: Voit niin halutessasi lukea myöhemmin julkaisemani blogimerkinnän Lentosimulaattoripelaaminen, uusi vanha harrastus.

...
PS. 4.7.2020: Voit niin halutessasi lukea myöhemmin julkaisemani blogimerkinnän TOAW, maailman paras sotapeli vuodelta 1998.

2 kommenttia:

  1. Ihanaa, hidas matka kohti normaalia alkaa. Toisaalta olen pystynyt hyvin keskittymään töihin, kun on etätöissä normaalistikin osittain. Oli miellyttävä lukea tämä toiveikas blogimerkintä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Okei, hienoa. Ja elokuussa vahvistamattoman mutta melko varman huhun mukaan jo hieman avaamme toimipisteitämme.

      Poista