Minulle tärkeimmät kristillisen Raamatun opetukset ovat seuraavat neljä, jotka löytyvät kaikki Uudesta testamentista:
Jeesus oli opettanut, että vaikeampi on rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan kuin kamelin neulansilmän läpi. Oppilaat olivat seuraavaksi kysyneet Jeesukselta: "Voiko sitten kukaan pelastua?" Jeesus oli vastannut heille: "Mikä on ihmiselle mahdotonta, se on Jumalalle mahdollista." Jos ihminen luulee kykenevänsä muuttamaan itsensä moraaliseksi, niin hän erehtyy.
Jeesuksen opetus Vuorisaarnassa: Jokaiselle päivälle riittää sen oma huoli.
Jeesuksen opetus Getsemanen puutarhassa, kun häntä tultiin vangitsemaan ja hänen oppilaansa löi ylipapin palvelijalta miekalla korvan irti. Jeesus paransi korvan ja sanoi: "Joka miekkaan tarttuu, se miekkaan hukkuu." Käsittääkseni Jeesus opetti tässä, että häntä ja hänen opetuksiansa ei pidä levittää eikä puolustaa aseellisesti.
Jeesuksen opetus Vuorisaarnassa: Ihmisen tulee kohdella muita niin kuin hän toivoo muiden kohtelevan itseään. Ihminen kun on, mitä hän on, niin on vaikea elää perusteellisesti tämän säännön mukaan. Mutta tällä ihanteella on silti ollut vaikutuksensa kulttuuriin. Luulen, että sen enempää protestanttista byrokratiaa kuin hyvinvointivaltiotakaan ei olisi syntynyt kulttuurista, josta olisi puuttunut tämän säännön tuntemus.
...
PS. 22.6.2020: Ja sama toisella kielellä: A me ensenias la plu importante de Biblia.
Itse en näkisi näitä opetuksia kaikkein rakentavimpina viimeistä lukuunottamatta.
VastaaPoistaKohta 1:
Jeesushan kehotti sen, jolla on yli oman tarpeen antamaan liiastaan sille, jolla ei ollut mitään.
Toisessa yhteydessä hän kehotti katsomaan rahassa olevaa keisarin kuvaa ja antamaan veroina keisarille sen, mikä keisarille kuuluu.
Yksi rikas maksaa enemmän veroa kuin tuhannet köyhät yhteensä. Miksi häneltä pitäisi evätä pääsy Taivaan valtakuntaan?
Kohta 2:
Jos ihmisellä on huollettavia lapsia tai
lukuisia ihmisiä työllistävä yritys tai
hän on vastuussa lukuisten ihmisten turvallisuudesta,
hänelle eivät todellakaan riitä vain tämän päivän huolet, vaan hänen on katsottava mahdollisimman kauas tulevaisuuteen aavistaakseen siellä piilevät huolenaiheet.
Kohta 3:
Toisaalla Jeesus sanoi ettei hän ole tullut tuomaan rauhaa vaan miekan ja nostamaan veljen veljeä vastaan.
Pientä ristiriitaa?
Kohta 4:
Tämä on mielestäni kristinuskon opinkappaleista mielenkiintoisin:
sehän on sama kuin 500 vuotta vanhemmassa buddhalaisuudessa.
Vaikuttiko tuon ajan Lähi-idässä intialaisia buddhalaisoppineita tai oliko buddhalaisuus tullut esim. persialaisten kauppiaiden mukana?
Juutalaisuudesta ja islamista tuo "tee toisille mitä toivot itsellesi" puuttuu totaalisesti.
"Yksi rikas maksaa enemmän veroa kuin tuhannet köyhät yhteensä. Miksi häneltä pitäisi evätä pääsy Taivaan valtakuntaan?"
PoistaJos hän maksaa paljostaan suhteessa vähemmän veroa kuin köyhä? Varsin todennäköisesti näin olikin asian laita Jeesuksen aikoihin Rooman valtakunnan eri kolkissa. Silloin keskiluokkaan kuuluvatkin olivat tavattoman köyhiä, ja vain rikkailla oli varaa palkata asianajajia avukseen. Tuomaritkin yleensä suosivat päätöksissään rikkaita. Jos rikas olisi ollut kunnon ihminen, niin häneltä olisivat luultavasti ennen pitkää loppuneet rikkaudet.
"[...] hänelle eivät todellakaan riitä vain tämän päivän huolet, vaan hänen on katsottava mahdollisimman kauas tulevaisuuteen aavistaakseen siellä piilevät huolenaiheet."
Jos ei kuitenkaan pitäisi lisätä taakkojaan ylenmääräisellä huolehtimisella?
"Toisaalla Jeesus sanoi ettei hän ole tullut tuomaan rauhaa vaan miekan ja nostamaan veljen veljeä vastaan.
Pientä ristiriitaa?"
Jos Jeesus vain totesi, miten suurta vihastusta joissakin hänen sanomansa tulee herättämään?
Kultainen sääntö -kohta:
Luultavasti ajatukset jossain määrin kulkivat suusta korvaan ja toiseen suuhun kauppareittien kautta. Voi olla mahdotonta sanoa, että olisiko Buddhalla voinut olla vaikutusta tämän opetuksen ilmenemiseen Jeesuksella. Jeesus ei välttämättä ollut monipuolisesti sivistynyt mies, vaikka hän Uuden testamentin perusteella on tuntenut niin Tooran kuin isien perinnäissäännöt hyvin. Mutta hän ei liene saanut laajempaa koulutusta. Nasaret oli Jeesuksen aikaan varsin pieni, vaikkakin toimelias kylä. Työpaikallaan Sephoriksen suurkaupungissa, joka sijaitsi lähellä Nasaretia, hän on kuitenkin voinut haistella maailman tuulia. Tosin Sephoriskin nimestään huolimatta oli leimallisesti juutalainen kaupunki. Jeesus ei välttämättä kuullut koskaan Buddhasta.
Apostoli Paavali lienee ollut Jeesusta monipuolisemmin sivistynyt.
"Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi." Näin ovat opettaneet niin Jeesusta edeltänyt juutalaisuus kuin islamkin tosiaan. Jeesuksen näkökulma oli toinen, ja hän ulotti eettisyyden alan ihmisen syvimpiin vaikuttimiin asti, mikä oli mielestäni melko edistyksellistä.
Poista"Jeesus ei välttämättä ollut monipuolisesti sivistynyt mies"
VastaaPoistaMielenkiintoinen näkökulma noin niinku Jumalan Pojasta puhuttaessa. Kun kaikessa mitä Jeesus teki, puhu, opetti hän sanoi tekevänsä sen Jumalan vaikutuksesta.
Jeesus ei edes tiennyt, ettei sinapinsiemen ole pienin kaikista siemenistä. Olivatko Jumalan tiedot sitten wanhanaikaisia?
PoistaEn ihan uskaltaisi väittää että Kaikkivaltiaalla olis valinnaista tietoa.
PoistaKyse onkin siitä, missä määrin Jeesus sai oikea-aikaista faktatietoa.
PoistaEntäs jos hän käytti siementä vertauskuvallisesti, koska siitä siemenestä kasvoi puu ja/tai entäs jos se siihen aikaan oli pienin siemen se sinapin siemen 😁
VastaaPoistaNo kyllä, näin. Mutta Raamatussa ei ole viitteitä siitä, että sen kirjoittajilla olisi ollut sellaista tietoa, mitä Jumalalla olisi voinut olla, mutta tavallisilla ihmisillä ei.
Poista