Hieman verkkokatsausta näin päivän ratoksi. Sain herätteen tämän
kirjoittamiseen erään tuotteliaan ja fiksun lukijakommentoijani
lukijakommentista.
Ibn Matin blogissa oli vuonna 2015 julkaistunut merkintä,
jossa hän käsitteli Tiede-lehden artikkelia profeetta Muhammadista.
Islamin mukaan tämä henkilö oli 600-luvulla jKr. perustanut islamin.
Ko.
Tiede-lehden artikkelissa suhtauduttiin kritiikittömästi ja
suhteellisen epätieteellisesti profeetta Muhammadiin oletettuna
historiallisena henkilönä.
Ibn Matti toteaa blogimerkinnässään,
että Muhammadin tarina perustuu vain ja ainoastaan islamin pyhiin
kirjoituksiin, sen pyhään kirjaan Koraaniin, Koraanin ulkopuoliseen
islamilaiseen perimätietoon eli haditheihin ja Muhammadin elämäkertoihin. Hän sanoo,
että historiallisia tai edes arkeologisia todisteita näistä tarinoista
ei ole. Ei mitään. Blogisti kysyy: "Miksi tämä kirjoitus on
Tiede-lehdessä? Jos se olisi Seitsemän Päivää -lehdessä tai Helsingin
Sanomien Kuukausiliitteessä tai vaikkapa Mitä Vittua-lehdessä, minulla
ei olisi mitään sitä vastaan." Eri asia tietysti on, jos sellainen artikkeli julkaistaan lehdessä, joka esittää esittelevänsä tieteen tuloksia.
Muistan
itse, että samassa lehdessä yli 30 vuotta sitten oli julkaistu
artikkeli, jossa annettiin ymmärtää, että islam on hyvä uskonto, koska
se kannattaa abortteja, kun taas kristinusko on huono uskonto, koska se
vastustaa abortteja.
Ibn Matti siis sanoo, että Tiede-lehti
esittää uskonnollisen myytin historiallisena tosiasiana. Seuraavaksi hän
esittelee Jeesus Nasaretilaisesta kertovan kuvitteellisen artikkelin,
joka voitaisiin yhtä hyvin julkaista lehdessä. Hän sanoo, että
tosiasiassa Jeesuksesta on olemassa enemmän historiallisia todisteita
kuin profeetta Muhammadista.
Suomen vapaa-ajattelijoiden liiton sivuilla oli myös julkaistunut vuonna 2020 artikkeli otsikolla Mikä on Koraanin asiayhteys?,
jossa emerituspfofessori Timo Saloviita ottaa kantaa profeetan
historiallisuuteen. Mies esittää, ettei kukaan tiedä, kuka oli
kirjoittanut Koraanin. Hän myös esittää, että islam oli syntynyt vasta
Koraanin jälkeen ja sen päälle joskus 700-luvun lopulta alkaen.
Koraanin
asiayhteys ei siten olisikaan islam, vaan jokin islamin esivaiheena
ollut itäinen kristillinen lahko, joka esiintyi arabipaimentolaisten
keskuudessa. Kirjoitukset olisivat nousseet valtionuskonnon asemaan, kun
valta siirtyi Lähi-idän paimentolaisille 600-luvulla.
Vuonna 2017 ruotsalaisen blogistin Fjordmanin kirjoitus What Were the True Origins of Islam?
oli julkaistu Gates of Vienna-sivustolla. Ja Ibn Matti pian tämän
jälkeen oli julkaissut blogissaan käännöksen kirjoituksesta suomeksi
otsikolla Fjordman: Mikä on islamin todellinen alkuperä?.
Mies
kertoo, että Kööpenhaminassa oli pidetty 9.9.2017 konferenssi, jonka
aiheena oli islamin alkuperä. Järjestäjinä olivat olleet yhteistyössä
International Free Press Society in Denmark sekä Human Rights Service-
ja Document-järjestöt. Puhujana oli professori Robert Martin Kerr. Hän
toimii Inarah-tutkimusverkostossa, joka keskittyy Koraanin, islamin
alkuperän ja sen varhaisen historian filologiseen ja kriittiseen
tutkimukseen.
Fjordmanin mukaan konferenssia vartioi monia
poliiseja, koska profeetan historiallisuus on arka asia monille
muslimeille. Mies kertoo myös, että professori Kerr ei näytä pitävän
Muhammadia lainkaan historiallisena hahmona. Mitään aikalaistodistuksia ei Muhammadista ole. Ei ainuttakaan.
Sana "Muhammad" voisi olla arvonimi tarkoittaen "ylistettyä", eikä
suinkaan henkilökohtainen nimi.
Sunnimuslimit
uskovat, että Muhammadin kuoltua muslimien johtajuus siirtyi neljälle
niin sanotulle oikeaan johdetulle kalifille (seuraajalle), jotka olivat
tunteneet Muhammadin henkilökohtaisesti: Abu Bakr, Umar, Uthman ja Ali.
Shiiat tunnustavat ainoastaan Alin, joka oli Muhammadin vävy tämän
tyttären Fatiman kautta.
Kerrin mukaan nämä neljä kalifia
saattavat olla myös fiktiivisiä hahmoja. Koska ei ole löydetty
ainuttakaan kolikkoa, joita nämä hallitsijat olisivat lyöneet, ja sikäli
kuin tiedämme, ei rahoja lyöty Mekassa tai Medinassa ennen kuin vasta
800-luvulla. Se on kaksi vuosisataa sen jälkeen, kun islamin ja
islamilaisen valtakunnan kerrotaan syntyneen. Ja:
Ibn Ishaq,
jonka väitetään kirjoittaneen ensimmäisen Muhammadin elämäkerran, laati
teoksensa yli vuosisata sen jälkeen, kun Muhammadin sanotaan eläneen.
Elämäkerran totuudenmukaisuutta voidaan vakavasti epäillä.
Hadith-kirjallisuus, kertomukset Muhammadin sanoista ja teoista,
koottiin vielä myöhemmin. Jopa muslimit myöntävät, että monet
haditheista ovat sepitettyjä. Ilman näitä lähteitä emme tietäisi
Muhammadista käytännössä mitään.
Islamin ulkopuoliset
historioitsijat, jotka kirjoittivat varhaisten arabien laajoista
aseellisista aluelaajennoksista, eivät mainitse Koraania, islamia
eivätkä muslimeja, ja Muhammadista on vain harvoja mainintoja. Joten
ehkäpä se islam, jonka me tunnemme, luotiin vasta arabien alkuaikojen
valloitusten jälkeen. Tämä jättää tietysti avoimeksi kysymyksen siitä,
mikä oli ollut valloituksien todellinen syy.
Kerr oli sanonut,
että arabivalloittajat eivät itsekään maininneet Koraania ensimmäisten
vuosikymmenten aikana, luultavasti siksi, ettei sitä vielä ollut
tunnistettavassa muodossa. Osia Koraanista on voitu myös alun perin
kirjoittaa syyriaksi, joka on kristittyjen aikoinaan käyttämä aramean
murre. Kerrin mukaan Koraani vaikuttaisi olevan sekoitus juutalaisista
ja kristityistä lähteistä, johon perustaan on lisätty arabialaista
islamille omaleimaista materiaalia.
Kerr sanoi myös, että on
mahdollista, että jotkut Koraanissa siteeratut kristilliset tekstit ovat
peräisin itäisiltä lahkoilta, jotka eivät uskoneet kolmiyhteyteen.
Professori
Kerr mainitsi lisäksi, että tärkeimmät (sunnilaiset) hadithien kokoajat
al-Bukhari ja al-Muslim eivät milloinkaan käyneet Mekassa tai Medinassa
tutustumassa Muhammadin elämän lähdemateriaaliin. Kuten Patricia Crone
ja muut tutkijat ovat huomauttaneet, Mekka sijaitsee aavikolla eikä
lähistöllä ole jokia tai suuria vesistöjä. Ei ole mitään ei-islamilaisia
lähdettä, jonka mukaan Mekka olisi ollut tärkeä kauppakaupunki varhain
600-luvulla. Se, että Mekalla on niin keskeinen rooli islamilaisessa
historiankirjoituksessa, saattaa koko tarinan islamin synnystä
epäilyksen alle.
Kerr ja jotkut muut tutkijat uskovat, että
arabivalloituksen lähde löytyy paljon pohjoisempaa. Ei Arabian niemimaan
Hijazin alueen Mekasta ja Medinasta, vaan luultavasti lähempänä
nykyistä Syyriaa ja Jordaniaa. Kerr myös huomautti, että yhdenkään
varhaisen Pohjois-Afrikan moskeijan qibla (rukoussuunta) ei osoita
Mekkaan. Ei myöskään umaijadien moskeija Espanjan Cordobassa.
Kerr
totesi, että arabivalloittajilla on saattanut olla jonkinlainen
juutalaisuudesta ja kristinuskosta mallia ottanut monotoistinen uskonto,
mutta valloitusten jälkeen sukupolvien ja vuosisatojen saatossa he
hylkäsivät sen ja kehittivät sotaisamman uskonnon, joka toimi
arabinationalismin ja -imperialismin veturina. Ehkäpä valloitukset siis muovasivat enemmän islamia kuin islam valloituksia.
Vapaata tutkimusta tietenkin tarvitaan. Eikä sitä voi kieltää vedoten joidenkin uskovaisten pyhiin tuntoihin.
perjantai 19. marraskuuta 2021
Keskustellaan *slamin alkuperästä
Tunnisteet:
historia,
ihmisarvo,
ihmisoikeudet,
kaksoismittapuut,
kiihottaminen,
kukkahattutädit,
kulttuuri,
maat ja kansat,
Mika Illman,
patologia,
tarinat,
tie helvettiin,
uskonnollisuus,
uskonrauha,
vääristeleminen
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Se oli juuri tuo Ibn Matin Fjordman-bloggaus josta mainitsin aiemmin;
VastaaPoistahyvä että löytyi!
Asiaan liittyen tuli mieleeni tämä romaani:
https://en.wikipedia.org/wiki/Treasure_(Cussler_novel)
suomennettu nimellä "Aleksandrian aarre".
Siinä siis etsitään antiikin roomalaisten Aleksandrian kirjastosta pelastamia kirjoituksia.
Kun sankarit valmistautuvat historiallisen tietoaarteen haltuunottoon, poliittinen johtotaso alkaa toppuutella;
mitä jos siellä onkin tietoja, jotka vaikkapa vievät pohjan pois kristinuskolta?
No ei siellä sellaista ollut, mutta tosielämässä sen sijaan on runsaasti tietoa, joka vie pohjan pois islamilta.
Sen tutkimista estetäänkin sitten monelta taholta erinomaisen tehokkaasti.
Niih.
Poista