Saksalainen filosofi Friedrich Nietzsche (1844-1900) kehitti yli-ihmisopin. Myötämielisen tulkinnan mukaan siinä on kyse oman itsensä ylittämisestä. Joka tapauksessa siinä on kyse myös omien päämäärien tavoittelemisesta.
Nietsche syytti kristinuskoa "säälimoraalista" ja kaunasta.
Itse lähestyn kristinuskoa siltä kantilta, minkä olen saavuttanut oivaltaessani aikoinaan kristinuskon perusasian. Mainitsen tämän tässä siitä huolimatta, että minusta on tullut aikaa myöten käytännössä uskonnoton.
Jokainen voi klikata tuota tarjoamaani linkkiä, jos haluaa lukea asiasta enemmän.
Tavallisesti kristillistä etiikkaa pidetään velvollisuusetiikkana. Mutta kristinuskon perusasian oivaltaminen muuttaa ihmisen suhteen Jumalaan, ja velvollisuus häviää. Tai, no, jos ihminen uskoo ikuiseen helvetinpiinaan, niin silloin uskonnossa säilyy kyllä aimo pala velvollisuutta. Mutta periaatteessa kristinusko on sellaista etiikkaa, että toimitaan oikein, koska kyetään. Tämä siitä huolimatta, että kristinusko ei pidä ihmistä moraalisesti enkelimäisenä. Ihminen ei siihen kykene, mutta "Jumala" auttaa hengellään.
Filosofi Nietzsche arvosti antiikin monijumalaisessa uskonnollisuudessa sitä, että niiden harjoittajat ikään kuin palvoivat itseään jumalissa, jotka olivat luoneet omaksi kuvakseen. Hänestä kristinuskon Jumala oli tässä suhteessa paljon huonompi.
Ilmeistä on, että Nietzsche kannatti eräänlaista machiavellismia, jossa on kyse siitä, että johtajan tulee käyttää kaikkia käytettävissään olevia keinoja oman valtansa hyväksi sen sijaan, että antaisi sovinnaisen moraalin rajoittaa itseään.
Friedrich Nietzsche myöskin halveksi köyhiä, sairaita ja heikkoja. Siksi voikin nähdä runollista oikeutta siinä, että vuodenvaihteessa 1888–1889 mies itse romahti henkisesti. Lopun elämänsä mies eli sitten henkisen heikkouden tilassa, ja hänestä ja hänen henkisestä perinnöstään piti omalla tavallaan huolta miehen sisar Elisabeth Förster-Nietzsche (1846–1935).
Elisabeth toimitti veljensä filosofista jäämistöä sillä tavalla, että hän esitti veljensä jo ennen natsismin syntyä eräänlaisena kiihkonationalistirasistina. Historiallisen Friedrich Nietzschen eduksi kuitenkin luettakoon tässä se, että mies ei ollut ollut kovin rasistinen asenteiltaan ja sitä paitsi oli vihannut massaideologioita.
Elisabethin työn seurauksena hänen veljensä korotettiin natsi-Saksassa (1933-1945) suorastaan pyhimykseksi, ja Adolf Hitler itse osallistui Elisabethin vuonna 1935 pidettyihin hautajaisiin.
Itse pidän itsensä ylittämistä ja omien päämäärien tavoittelemista sinänsä myönteisinä asioina mutta filosofi Nietzscheä erittäin epäsosiaalisena ihmisenä. Hän näytti pitäneen kyynärpäiden rajua käyttöä ja muiden ihmisten polkemista oman edun vuoksi kannatettavina asioina. Mielensä oli omaperäinen, mutta kaunis se ei ollut...
Olen sitä mieltä, että myöhemmin elänyt eräänlainen yhteiskuntafilosofi, venäläis-yhdysvaltalainen Ayn Rand (1905-1982) on myöhempi rinnakkaisilmiö Nietzschelle mutta kuitenkin alkuperäistä hengettömämpi. Joka tapauksessa hyvin epäsosiaalinen hänkin, omalla tavallaan. Jos kiinnostaa, niin eräs puolituttuni oli blogissaan julkaissut hieman tätä epäsosiaalisuuttakin käsittelevän blogimerkinnän otsikolla Voiko John Galt puhjeta kukkaan talvella ja pelastaa yhteiskunnan austeritypolitiikalla?.
Kyllähän se juutalais-kristillinen Jahve on myös kovasti palvojiensa omaksi kuvakseen luoma.
VastaaPoistaNiinpä Vanhan Testamentin alussa jumalhahmo on maanviljelijäkansan lempeä luojajumala Elohim, jonka nimikin on monikko viitaten jonkinlaiseen yhteisjumaluuteen.
Pian se kehittyy kuitenkin paimentolaiskansan sotaisaksi yksinkaikenvaltias Jahveksi.
Vaan eikös transhumanismi ole aikamme yli-ihmisoppi?
Jahka kehitys kehittyy, voisimme saada aivomme terminaattorin konekehoon!
Se ei tosin olisi auttanut itseään Fritz Nitziä, jolla alkoivat hapertua nimenomaan aivot.
Ehkäpä apu voisi olla jonkinlaisesta aivomikrokirurgiasta, jolla aivoihin sijoitettaisiin mikropiirejä suorittamaan heikkeneviä toimintoja ja suorastaan moninkertaistamaan aivokapasiteetti?
Ilmeisesti juutalaiset olivat alun perin palvoneet yhtä jumalaa, joka oli heidän kansallinen jumalansa, mutta samalla he olivat tunnustaneet muiden jumalien olemassaolon. Riittävän oppineiden harjoittaman filosofoinnin jälkeen tultiin lopulta kuitenkin siihen päätelmään, että on vain yksi jumala, joka on heidän jumalansa, ja muut jumalat ovat joko olemattomia taikka vaihtoehtoisesti vain jotain pahoja henkiä tms.
PoistaTranshumanismi ei minun jäljellä olevana elinaikanani kuitenkaan saane aikaiseksi mitään minun tai muiden ikäisteni elämää mullistavaa. Valitettavasti.